Bildning i en ny tid, med AI som fundament

Förr sågs man som bildad om bokhyllan var välfylld eller om man hade många år på universitetet bakom sig. De som kunde rabbla rätt namn och citera rätt verk betraktades som kungar och drottningar.


Detta gäller fortfarande, men mest i ”På spåret”-kupéer.

Alltmer sällan någon annanstans.

Bildning börjar få en annan innebörd. Den handlar om förmågan ställa frågor som är relevanta i sitt syfte och sitt sammanhang, inte om hur många svar man redan kan rapa upp.

Med generativ AI blir skillnaden ännu tydligare. Den som är nyfiken får tillgång till verktyg som förstärker lärandet, vidgar perspektiven och öppnar dörrar till kunskap i en hastighet vi aldrig tidigare sett. Den som har slutat fråga hamnar snabbt på efterkälken.

Nästan alla som läser en text som denna hör till de nyfikna. Inte för att de har flest meriter, utan för att de valt en annan kompass: nyfikenheten.

Vår tid behöver inte fler vandrande faktaarkiv, utan fler sammanhang där människor kan använda AI för att vidga sina perspektiv, vässa sina färdigheter och växa tillsammans. Där uppstår verklig utveckling.

Och när man ser det blir en sak tydlig: lärande kan aldrig tvingas fram.

Men det kan [återupp-]väckas.

Och generativ AI gör ledarskapet viktigare än någonsin.


//Lena och Dennis www.aistrateg.se

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Är ni redo för EU AI Act?

Kompetens och förståelse – nyckeln till att utnyttja AI:s potential

Generativ AI: en disruptiv teknik som förändrar allt